Hoppa till innehåll

Kyrkornas Världsråd analyserar religionsfriheten i världen

09 december 2011

I förra veckan hade jag förmånen att vara inbjuden av Kyrkornas Världsråd till en konsultation om religionsfrihet.

23 jurister och människorättsaktivister från olika kyrkor och några politiker samlades i Istanbul inbjuden av det ekumeniska ortodoxa patriarkatet av Konstantinopel för att analysera och presentera situationen i 27 olika länder. Det var en stor spännvidd där vi studerade bland annat det franska ”Laïcité” och deras förbud mot burka och nicab på offentliga platser och Pakistan där kristna och andra minoritetsföreträdare döms till dödsstraff för att de anses ha hädat islam eller för att de blivit kristna från att ha vuxit upp i ett muslimskt sammanhang.

Speciell uppmärksamhet ägnades åt situationen i Turkiet som allt sedan landsfadern Atatürks dagar ären sekulär stat (1923), men där ändå religiösa minoriteter har det mycket svårt att få erkännande som religioner. Situationen har dock märkbarts förbättrats och religiösa grupper kan registrera sig som föreningar och genom detta ha ganska stor frihet. Nu skall Turkiet omarbeta sin konstitution. En knäckfråga är om man kommer att ta bort eller gör om den religionsinstitution ”Diyanet” som får massor av pengar från staten och som finansierar sunnimuslimernas verksamhet, moskéer, imamer mm, men inte andra religioner. De experter som var med och som försöker påverka konstitutionen sa att de inte tror att den försvinner men att den kanske får en nedtonad roll.

Delegationen fick audiens hos den ortodoxa kyrkans ekumeniska patriark av Konstantinopel Bartolomeus. Han är formellt sett högsta ledare för alla 300 miljoner ortodoxer, men har endast 80.000 ortodoxer i Turkiet, under det att den ryskortodoxa patriarken i Moskva har över 100 miljoner medlemmar. Det finns tydligen en viss spänning mellan dessa båda institutioner.

En av de starkaste berättelserna vi fick höra var från en advokat i Högsta domstolen i Pakistan där man har en anti-hädelselag som innebär att de som säger något ont mot islam eller profeten kan dömas till döden.

Serbisk biskop och Pakistansk advokat

Advokaten berättade om en pingstvän som anklagades för hädelse. Han var funktionshindrad och fick inte ens ta med sig rullstolen in i domstolen utan de tvingade honom att själv hasa sig fram till sin plats. Som försvarsadvokat hade han rätt att ta del av bevisen mot mannen. Domaren lät honom öppna de två första bevismaterialen och där konstaterade advokaten att det inte fanns underlag nog att döma den anklagade. Folk i domstolssalen och utanför skanderade allt högre att han skulle dödas och till slut vågade domaren inte tillåta försvarsadvokaten att öppna de resterande tre ”bevismaterialen”. Förhandlingarna avbröts och pingstvännen fördes tillbaka till sin cell. På natten innan man skulle återuppta förhandlingarna dog mannen i sin cell förgiftad.

Tyvärr ledde inte den avslutande sessionen på konsultationen, där man skulle arbeta med en handlingsplan, fram till något konkret. Däremot har jag fått många värdefulla kontakter som kommer vara mycket användbara i arbetet för religionsfrihet i framtiden. Jag och Katherine Cash, som var med från Svenska Missionsrådet, får fortsätta att arbeta för att människor från religiösa minoriteter som lever i utsatthet får större frihet.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: