Skip to content

Rättvisereflexioner från Uppsala

20 september 2011

Igår besökte jag Uppsala i tjänsten och gick efter förrättat ärende in i rättvisebutiken Globalen. Den har funnits där ganska länge och till skillnad från många andra rättvisebutiker verkar den kunna klara sig. Jag älskar sådana butiker och den här är ganska liten men har ändå ett rikt utbud. Att köpa te och honung går nästan automatiskt – det går åt. Men så var det den där nya tröjan; en långärmad t-shirt som helt enkelt var hur snygg som helst. Jag vill ha den! (jo det är en man som skriver)

Det som händer när man lockas av rättvisemärkta kläder är ofta två saker: å ena sidan är det en känsla av att man gör något som handlar sådana varor, å andra sidan tittar man på prislappen och konstaterar – just det, här var visst prissättningen sådan att den som lagt ner arbete på tröjan har fått rättvist betalt. Den kostar följaktligen dubbelt så mycket som på HM (i detta fall nästan 400 kr). Det innebär att jag inte utan vidare kan impulsshoppa, som när man i farten grabbar tag i en reavara på Kapp-Ahl och tänker att den kan väl alltid komma till användning. Så här mycket kostar faktiskt kläder om det ska gå rätt till. OK, det kostar, jag har nog råd, för jag vill ha den. Men kan jag verkligen rättfärdiga detta köp bara genom att hänvisa till rättviseaspekten. Måste jag inte också – ur ett skapelseperspektiv – på allvar fråga mig själv: behöver jag den? Det blev ingen tröja och jag känner mig nog rätt nöjd med det valet.

Det finns dock ytterligare ett dilemma. Jag vill ha en så rättvisemärkt garderob som möjligt. Men när jag verkligen behöver ett plagg då är det sällan så att jag snubblar över de rättvisemärkta. Min dotter som är ambassadör för Fair Trade tar inte det argumentet på allvar – vill man så finns det! Men själv har eller tar jag inte tillräckligt med tid för att åka runt Storstockholm för att hitta ett par – i dubbel bemärkelse – schyssta byxor. Och då blir det reabyxorna på KappAhl istället. Skulle nog köpt den där tröjan i alla fall.

One Comment leave one →
  1. Ingela Ahlstrand permalink
    20 september 2011 17:03

    Hej Per.
    Apropå HM som du nämner läste jag idag på Green Peace Sveriges hemsida att HM som är den näst största återförsäljaren (och hyfsat billiga) nu beslutat år 2020 att fasa ut alla farliga kemikalier ur hela produktionskedjan. Ett steg åt rätt håll och en signal till övriga aktörer textilbranchen. Hälsningar Ingela

Kommentera

