Skip to content

Sexuella övergrepp

15 september 2011

I tisdags hade pastorskandidaterna på THS (Teologgruppen) en samling om sexuella övergrepp. Marianne Andreas från SKR föreläste och samtalade med oss. Engagemanget var stort och frågorna många. Det som slog mig när hon redogjorde för vad det handlar om, var våra egna lägersituationer. En sak är att det kan finnas ledare som begår övergrepp mot barn på läger men det finns också sådant som sker öppet med ledarnas goda minne. Vid t ex lägerbål får deltagarna (barn och tonåringar) vara med i lekar där det finns sexuella anspelningar och där de medverkande anmodas att utföra kroppsliga beröringar som långt ifrån behöver upplevas bekväma. Det kan tyckas oskyldigt men helt avgörande för om det är bra eller inte är faktiskt vad den som deltar  själv känner och upplever. Jag behöver inte gå längre än mig själv för att kunna konstatera: jag var inte bekväm med detta. Det var olustigt och kränkande att tvingas göra vissa saker. ”Tvingas”, det var väl frivilligt? Jodå, formellt sätt. Men hur lätt är det för en osäker tonåring att säga nej i sådana lägen. Men hallå! Vad är det du säger? Ska vi förbjuda ungdomarna att leka och ha roligt! Det är väl en god sak att gå igenom också sådana prövningar?

Är det? Vem bestämmer det? Jag är inte alls säker på att det är bra att forcera någon att kroppsligen närma sig det andra könet, i ett offentligt sammanhang där det många gånger går ut på att man ska bli skrattad åt. Snarare tror jag att det blockerar. Att någon rör vid min kropp är något mycket djupgående. Det är å ena sidan ett starkt mänskligt behov och å andra sidan kan det vara en kränkning. Skillnaden är om jag själv vill och har kunnat välja. Observera att jag inte skriver något om att två tonåringar rör vid varandra eller har sex med varandra. Det jag tar upp handlar om att bli utsatt för något mot sin vilja. Och det i ett sammanhang där jag förväntar mig att det finns vuxna som skyddar min integritet. Det är inte barn och tonåringar jag kritiserar utan att vi som vuxna inte tar vårt ansvar för dem.

No comments yet

Kommentera

