Skip to content

Redan men ännu inte

09 augusti 2011

När jag gick på semester hade jag fortfarande min arbetsplats förlagd till Sundbyberg. Jag hade packat ihop mina pinaler i sex lådor. När jag nu har kommit tillbaka är dessa lådor förflyttade till det nya ekumeniska centret i Alvik, tillsammans med diverse möbler som nu ska placeras in i våra provisoriska rum. Jag delar rum med min kollega Christer Daelander och vi lyckades under måndagen skapa ett riktigt bra arbetsrum åt oss själva. Men det krävdes en kraftig minskning av våra skrivbord. Det betyder att det finns mindre yta att breda ut sina papper på vilket är rätt bra, tror jag. Redan innan flytten sanerade jag mina böcker och pärmar med nästan 2/3. Inte heller så dumt. Se där evangeliets väg, kenosis (det är grekiska och betyder att man tömmer sig; ordet används i Fil 2:6 för att beskriva hur sonen avstår allt för världens skull).

Som jag skrev är det dock ett provisoriskt boende i väntan på Gemensam Framtid, som blir fysisk verklighet efter årsskiftet. Då ska vi tillsammans flytta in i andra lokaler en trappa upp. Vi lever alltså i ett ”redan, men ännu inte”. Redan kan vi ana och förstå vad som ska komma och hur det ska bli, men vi är inte där än. I framtiden ska vi en trappa upp tillsammans med de andra heliga. I denna väntan ska vi ändå finnas till och göra ett bra arbete, med både det gamla och det nya. Låter som något jag har predikat om många gånger.

2 kommentarer leave one →
  1. 15 augusti 2011 00:38

    Om några månader kommer även equmenia till Alvik! Vi ser så klart fram emot att Sv Baptistsamfundet under avveckling tar emot oss med trumpet och cymbal!

  2. Susanna Järlund permalink
    15 augusti 2011 14:29

    Klart vi gör! Jag har en näverlur här också¨=)

Kommentera

