Skip to content

En dag på Sjövik

09 juli 2011

Under de senaste veckorna har jag anlänt och lämnat Sjövik ett antal gånger. Först var det Midsommardialog som samlade cirka 120 deltagare till ett midsommarfirande inkransat av föreläsningar, gudstjänster, morgonbön, aftonbön, möten i tolvstegstraditionens anda, seminarier och festligheter. Det är helt otroligt vad man kan hinna med på några få dagar! Många goda krafter samverkade till att bli ett i särklass meningsfullt midsommarfirande i skön miljö – trots att vädret inte bidrog med sitt allra bästa.
Vilket det dock gjorde idag, när jag återvände till Sjövik för att vara med vid kristendomsskolans avslutning. Dophögtid, gudstjänst med drama och nattvard och slutligen, efter kramring, hemresa med en uppfylld och aningen trött dotter. Själv var jag också fylld och tacksam till fritidsledare och lärare som gör detta evenemang möjligt, liksom till ungdomarna som bjöd på sig själva i fint drama och berättelser om vad de två veckorna har betytt för dem. Nu är min text fylld av Sjövik, men jag är medveten om att detta goda sker på andra platser och jag tror detsamma gäller t ex på Gotland, på Stenungsön.
I bilen hem gick samtalet i såväl församlingsutvecklande som gudstjänstutvecklande riktning. Vad kan man göra ”hemmavid” som gör kyrkan till en mer ”Sjövikslik” växtplats? Att komma till Sjövik i samband med kristendomsskolan är också lite som en ”SBUF – återträff”. Jag hamnade vid ett matbord där det råkade samlas ett antal f d scoutsekreterare, ordföranden, SBUF-tjänstemän. ”min” förbundssekreterare från då jag var som mest aktiv, Sven Jansson, spatserade omkring på ägorna. En återseendets dag för mig och en framåtsyftande dag för min dotter. Och det hänger samman. Det är så oerhört viktigt att vi i olika generationer är med varandra, lär varandra och puffar fram varandra.
Slutligen tänker jag att mina två Sjöviksupplevelser i grund och botten handlar om liknande möten. Midsommardialogen tänker ihop tolvstegstraditionen med andligt sökande och kristen tro. Jag upplever att båda vinner på mötet. Kristendomsskolans avslutning är ett möte mellan olika generationer. Jag upplever att alla vinner på mötet. Så långt det sker i öppenhet, med god vilja och respekt. Just som Jesus möter i evangelierna. Tack alla ledare, lärare och frivilligarbetare som gör mötet möjligt – och ni ungdomar,(som möjligen inte läser bloggen, men om..) Tack för ett jättefint drama – jag ska lyssna till livet!

No comments yet

Kommentera

