Skip to content

Se Skorped och sedan dö

23 januari 2011

Ända sen jag började på Betelseminariet 1987 har jag förstått att det var nåt särskilt med Skorped. Ja, kanske inte så mycket orten som baptistförsamlingen. Å andra sidan får jag intrycket att den senare nog präglat den förra rätt mycket. Om ett samhälle har 650 invånare och 80 av dem tillhör baptistförsamlingen och de flesta barnen i skolan deltar i ungdomsarbetet då är man sannerligen en väsentlig del av helheten. Eller vad sägs om att idrottsklubben ringer till kyrkan och ber dem skjuta fram starten på sin verksamhet för att det inte ska krocka med en match? De ringer och ber! Undrar när Brommapojkarna skulle ringa till Bromma bf och ställa en sådan fråga?

Jag vet inte hur många ungdomar från Skorped som gått på Bibelinstitutet och Musiklinjen på Betel. Och de återvänder. Min goda vän Marianne Källberg (f d Forsén) läste till pastor samtidigt som jag och höll sin Skorpedsbakgrund högt. Johann och Helena Fachinni satte Skorped på kartan i Thailand, vilket gör att du kan möta människor i Karenbyar som inte har en aning om vad Stockholm är, men Skorped! Snart ska två av församlingens medlemmar åka till RCA som missionär. Och så har vi Baptistsamfundets grand old man under en mycket lång tid:  Jakob Byström. Han kom förstås därifrån.

Hur blir det så? Vad är det för kultur som odlas i en sådan församling, där det bara väller ut människor som vill förkovra sig i Bibeln, lära sig mer om musik för att kunna tjäna sin församling, utbildar sig till pastorer och åker ut som missionärer? Går den att plantera någon annanstans?

Nu har jag i alla fall äntligen fått vara här. Jag installerade församlingens nya pastor, Andreas Forsman, idag den 23 jan. Det stod mellan två passande och kompetenta personer; en erfaren person i 50-årsåldern och en oerfaren på knappt 30. Det lutade nog åt den erfarne, men ungdomarna stod på sig att det skulle vara en yngre person denna gång. Om det kan man säga mycket, men det viktiga är, tror jag, att man lyssnade på de yngre och tog deras röst på allvar. Se där, ett viktigt innehåll i denna kultur.

Jag har sett och upplevt Skorped, nu kan jag dö.

3 kommentarer leave one →
  1. Tomas Forsberg permalink
    27 januari 2011 10:49

    Det är något speciellt med Skorped… Har själv reflekterat över samma saker som du skriver om många gånger. Det finns en innerlig, genuin, äkta gemenskap och omsorg om varandra – i kyrkan och i byn – som jag tror är sällsynt idag. (En liten rättelse… det är två av församlingens medlemmar som åker till RCA, jag och min hustru Marie…)

  2. 27 januari 2011 12:31

    Hej Tomas!

    Tack för din kommentar och rättelse. Jag har nu ändrat till två av församlingens medlemmar. Önskar er allt gott för ert kommande uppdrag i RCA

  3. Anders Tjernström permalink
    27 januari 2011 22:17

    Jag är en av alla dessa personer från Skorped som läst på Bibelinstitutet och sedan blivit pastor. Jag har själv aldrig kunnat komma underfund med varför Skorped är så unikt… Bygdens geografiska läge? Kynnet som invånarna har? Som sagt jag vet inte! Jag känner hur som helst stor stolthet och tacksamhet att ha fått växa upp där. Jag fortsätter att vara entusiastisk ”Skorpedare” fast det är drygt 17 år sedan jag avflyttade från orten.

Kommentera

