Skip to content

Vad gör vi med våra ungdomsledare?

07 december 2010

I eftermiddags deltog jag i en hearing som ungdomsorganisationen equmenia hade kallat till. Temat var församlingens anställda ungdomsledare. De som reser i församlingarna får ofta höra berättelser om ungdomsledare som arbetat i 2 år. Därefter slutar de och blir inte sällan mindre aktiva än tidigare eller också lämnar de församlingen helt. Vad gör vi med våra ungdomsledare eftersom det blir så? I församlingen har ofta ungdomsarbetaren rätt låg status. Den lön de får kan man sällan försörja en familj på, varför det inte blir något framtids- eller livsyrke. Nyutexaminerade pastorer blir ofta ungdomspastorer i sin första tjänst, men det ses ofta som ett steg på vägen till den ”riktiga” tjänsten: församlingspastor. Samtidigt är vi många gånger överens om att arbete med barn och ungdomar är mycket betydelsefullt och värdefullt. Det är något som brister i logiken här.

Vi samtalade om olika faktorer som relaterade till utbildning, attityder, lönesättning, organisation, arbetsvillkor m m. Till sist uppmanades vi att formulera 1) Vad vi som representanter för samfund och utbildningar vill göra åt saken 2) Hur equmenia kan räkna med oss och 3) Vad vi önskar att equmenia ska tänka på. Det blev en hel del deklarationer och input. Själv sade jag mig vilja arbeta för ett medvetandegörande av problematiken i våra församlingar och vara varsam med attityder och ordval. Jag vill också fortsätta att reflektera över utbildningens betydelse. Jag noterade t ex att SB åtminstone på 80-talet hade en 4-årig ungdomsinstruktörlinje på Betelseminariet, vilket gav signaler om hur vi tänkte omkring denna uppgift.

Slutligen vill jag också samla de goda och livgivande berättelserna om ungdomsledartjänster. Sammanhang där det verkligen har fungerat och upplevts gott av både anställda, ungdomar och församling. Jag är övertygad om att det finns många sådana exempel. Vad kan vi lära oss av dem. Skriv gärna och berätta som kommentar till bloggen eller via mejl per.westblom@baptist.se.

One Comment leave one →
  1. 08 december 2010 10:27

    Tack Per för att du lyfter detta! Jag har funderat i liknande banor under ett längre tag. Ungdomsledarnas arbete är till stor del väldigt underskattat i våra sammanhang. Det handlar dels om lönefrågan, dels om fortbildning och annan form av arbetsgivaransvar. Tyvärr ser jag inte att det är begränsat till ungdomsledarna… När jag tittar mig omkring bland våra kollegor så ser jag väldigt få som skulle kunna försörja en familj på den lön man har. Man måste bilda par med någon som kan få en mer normalhög lön för att inte familjen ska leva i ständig ekonomisk kris. Det här är något som jag vet att man inte gärna talar om eftersom det är fult att tala om pengar – för våra anställda alltså… Annars talas det rätt friskt om dyra vanor vid våra kyrkkaffebord.
    Men åter till ungdomsledarna/-pastorerna. Jag är helt övertygad om att detta arbete är en egen gren av församlingsarbetet – på samma sätt som diakonen, församlingsmusikern ”vuxenpastorns” 🙂 . Det blir lätt ett instegsjobb för unga pastorer – eller nåt man får göra för att skaffa sig erfarenhet så att man kommer in på pastorsutbildningen. Det innebär tyvärr att ungdomsarbetet lite för ofta bedrivs av människor som inte egentligen vill arbeta med det, kombinerat med att man inte heller riktigt får de förutsättningar som behövs för att kunna leva på det. Det kan vara en del av förklaringen till att många ungdomsgrupper för en så svajig tillvaro.
    / Magnus

Kommentera

