Skip to content

Seek the mind of Christ

05 maj 2010

Mycket snart är det dags för Allmänna konferensen, Baptistsamfundets viktigaste mötesplats. Och jag funderar över demokrati, beslutsprocesser och hur vi söker gemenskapens bästa. Mina tankar började när Sändaren ringde upp och ville att jag skulle yttra mig över en fråga från en gemensam församling om hur man ska rösta i äktenskapsfrågan eftersom SMK och SB har olika förslag. Det enkla svaret är förstås att man självklart, som ombud från en församling ska rösta utifrån församlingens bästa. Men är det riktigt sant överallt och jämt? Kan det inte vara så att det kan skilja något utifrån helheten? Vi är alla delar som påverkar och utgör en helhet, och den kan ju se lite olika ut beroende av en hel massa saker. Nästa tanke jag fick var huruvida jag som ombud i min församling är bunden att föra min församlings röst i alla lägen? Det menar inte jag. Jag anser att ett ombud är valt utifrån förtroendet att med förnuft och hjärta bära sin församlings talan in i en process som kan leda till att beslutet blir något annorlunda än församlingen först tänkte. Om vi inte har den öppenheten är ju egentligen en konferens onödig; då kan vi skicka in våra ståndpunkter och sammanställa svaren. Syftet med att mötas är att i dialog, möten och debatt låta olika synpunkter och synsätt mötas, krocka och konfronteras, bytas och vara i rörelse för att slutligen fatta ett beslut som verkar förnuftigt och klokt för gemenskapen. Det kan vara ett beslut som inte helt stämmer överens med vad jag hade önskat, men jag inser att det stämmer bäst för oss som gemenskap.
Seek the mind of Christ – sök Kristi sinnelag, det är vår utmaning, uppmaning och kallelse i alla våra beslut. Vi försöker att utveckla demokratin också i år med samtalstorg, i akt och mening att fler ska komma till tals och göra sin röst hörd än i plenumdiskussioner. Det innebär att hela konferensen blir en process där vi låter förslagen mogna och jäsa under samtalets gång. Min bön är att vi ska tala oss samman, och min dröm är att vi ska fatta beslut där det känns som att ”vi i den heliga Anden har kommit överens…”. Det är en annan demokrati än voteringsknapparnas demokrati. En rörelsens demokrati som kräver lyhördhet och mod i samtal, men så är det i ”seek the mind of Christ”.
Välkommen till Utmanad!

2 kommentarer leave one →
  1. Christopher Hayes permalink
    12 maj 2010 23:12

    TO SEEK THE MIND OF CHRIST IS A VERY SERIOUS MATTER AND THE QUESTION IS HOW AND WHERE DO WE FIND THAT?

    I HOPE AND PRAY THAT THE ”SWEDISH BAPTIST UNIONS” ANNUAL GENERAL MEETING IS GIVEN THE LEADESHIP, HELP AND GRACE TO FIND THE MIND OF CHRIST.

    IS CHRIST DIVIDED? NOW I PLEAD WITH YOU BRETHREN OF THE SWEDISH BAPTIST UNION THAT YOU ALL SPEAK THE SAME THING,AND THAT THERE BE NO DIVISIONS AMONG YOU, THAT YOU ALL BE PERFECTLY JOINED TOGETHER IN THE SAME MIND AND IN THE SAME JUDGEMENT.

    MAY 2010 IS A DEFINING MOMENT IN THE SPIRITUAL HISTORY OF
    THE “SWEDISH BAPTIST UNION” (SUB)
    “SVENSKA BAPTIST SAMFUND” (SB)

    A publicly divided leadership of the Swedish Baptist Union will try to lead a divided Baptist Union at the Annual general meeting in Sweden May 2010 to take a decision on whether member Churches will be allowed to publicly advocate and bless the sexual immorality and sin of same sex sexual unions, or whether member churches should be encouraged to continue to preach the traditional evangelical Bible message of forgiveness and deliverance from the awful enslaving power of sin.

    It is interesting to reflect on whether the leadership for the Swedish Baptist Samfund would have been so welcomed recently by Syrian’s President Bashar Al Assad, Syrian’s Chief Mufti Dr Ahmad Badr Al Din Hassoun, The Syrian Orthodox Patriarch Ignatius Zakka if it had first honestly and publicly been made known that the leadership for the Swedish Baptist Union was encouraging the member Churches to bless immoral and sinful unions in their member Churches!

    We appeal to all Christians who still respect and love the Bible as the Word of God, to support by actions and prayer the attempts to undermine the foundation of sound doctrine and teaching, which may leave the Swedish Baptist Union in the strange company of few Churches with false and unsound teaching.

    In the event of leadership advocating the blessing or immorality and sin,then ethically and morally the Swedish Baptist Union should resign from the European Baptist Federation and World Baptist Alliance, and seek membership in the more appropriate “The Association of Welcoming and Affirming Baptists” http://www.wabaptist.org whose views more exactly match the publicly published views of the leadership of the Swedish Baptist Union.

    We hope and pray that God’s will, THE MIND OF CHRIST as made known through the Holy Bible and the testimony of the truth revealed and made known to generations of true Christians and Baptist, will prevail to prevent a division of the Swedish Baptist Union on the grounds of the acceptance of false doctrine.

    Christopher Hayes
    Malmö Sweden 13th May 2010

  2. 04 juni 2010 17:02

    Hej Christoffer!

    Är din kommentar till mitt inlägg från medarbetarsamlingen i Västra Sverige verkligen en kommentar till mitt inlägg?

    Jag har förstått från de inlägg du haft till andra inlägg att det är i frågan om homovigslar som du har ditt engagemang just nu. Som du säger så finns det olika åsikter i den frågan i Svenska Baptistsamfundets ledning. Jag är själv av den åsikten att äktenskapet är och bör vara för heterosexuella par. Men jag är också av den åsikten att denna fråga inte får ta bort fokuset från det uppdrag som Gud har gett sin församling – Missionen – att i Sverige och internationellt fömedla liv och befrielse, både andlingen och fysiskt, genom en levande relation med Gud genom tro på Jesus och fysikt, intellektuellt och socialt genom arbete mot fattigdom, för hälsa och mot förtryck. Eftersom det finns delade åsikter i homovigselfrågan både i SB:s ledning och i församlingarna så anser jag att det enda möjliga och rimliga äratt låta församlingarna själva avgöra hur de skall hantera den här frågan. Detta är dessutom i enlighet med den baptistiska tradition som vi tillämpat länge i SB. Detta innebär inte att ledningen vill uppmuntra församlingarna att öppna upp för homovigslar. Det man uppmuntrar församlingarna att göra är att studera frågan noga, där bibelstudiet är en viktig del, och därefter fatta beslut.

    Jag menar att homovigselfrågan inte är frälsningsavgörande – så låt oss för Guds Rikes skull inte låta den ta vårt fokus från det helt avgörande – att låta människor få en levande gemenskap med Jesus och få uppleva befrielse i sina liv. Det är i alla fall det jag vill satsa mitt liv på och det är där jag vill ge min energi.

Kommentera

