Skip to content

Ring them Bells

13 januari 2010

Igår tisdag hade vi vår första personalsamling för året. Det kändes gott att mötas igen efter julledigheterna och ta del av varandras nuläge och vad som ligger framför. Den avslutande andakten utgjordes av Sufjan Stevens version av Bob Dylans låt ”Ring them bells”. Vi lyssnade och ombads samtidigt reflektera över vad texten betydde. Andaktshållaren som gillade sången var trots allt rätt osäker på vad den handlade om. Och det var vi andra också, men det gavs flera spännande bidrag till tolkningen. Vi var ganska ense om att det fanns en god känsla i texten och vi anade ett budskap. Räcker det? Är det inte viktigt att en sång är begriplig, att man entydigt kan säga detta var innebörden i det vi sjöng? I psalmen ”Gud vet vad jag heter. Gud vet var jag bor” behöver nog ingen sväva på målet om betydelsen och samtidigt är det en viktig sanning som kan ta tag i oss. Borde inte alla sånger vara sådana? Vi hade i alla fall inte fått det kreativa samtal vi hade i gruppen om vi hade pratat om psalmen jag nämnde. Ingen kunde säga något tvärsäkert utan vi uttryckte aningar, ansatser, trådar och känslor. Till slut blev det en spännande helhet som vi kunde reflektera vidare över.
En följdfråga som man kan ställa gäller Bibeln och evangeliet; är de begripliga? Jag skulle säga att det i såväl evangeliet som bibeln finns både ”Ring them Bells” och ”Gud vet vad jag heter”. Men att säga att det bara är det ena eller det andra gör inte rättvisa åt Guds ord. Den som inte har upptäckt ”Ring them Bells” i Bibeln har helt enkelt läst den slarvigt och den som inte ser någon enkel tydlighet i Skriften riskerar att överproblematisera texterna. Bibeltrohet handlar för mig om att förhålla mig respektfullt till båda dessa fält i Bibeln. Det spännande med ”Ring them Bells”-ställena är att jag blir så beroende av Anden och Andra för att komma nån vart.

No comments yet

Kommentera

