Skip to content

Here I am, Lord

13 december 2009

Sitter på tåget hem från Köpenhamn. Det är ett tåg ifrån Nässjö järnvägsmuseum från 60-talet, chartat av Diakonia och Svenska kyrkan för klimatmötet. Det går långsamt, och det finns något bra med det, lite långsamhetslov i högteknologisamhällets hastighet. Idag har vi haft en manifestation på Rådhusplatsen när biskop Desmond Tutu fick överlämna kyrkornas namnunderskrifter för miljön – över 500 000 namn. Desmund Tutu talade och dansade till oss. Gud gråter, sa han, och gav ögonblicksbilder från olika håll i världen där klimatförändringarna märks som mest. Men Gud skrattar, och en liten ängel torkar hans tårar, när Gud ser över Köpenhamn idag och alla här som vill en förändring för världens, livets och framtidens skull. (nåja, nu var det lite fritt tolkat av mig och inte exakt återgivet) Outdanish avslutade med en kort konsert, där Tutu själv var med och dansade. Klockan två började gudstjänsten i Vår frus kyrka. I processionen fanns koraller från stilla havet, majs från Afrika, lavastenar från Grönland, som symboler för vad klimatförändringarna gör med oss. Det var en stark gudstjänst. En av psalmerna vi sjöng känner jag väl igen från internationella baptistsamlingar. ”Here I am Lord, it is I Lord, I have heard you calling in the night. I will go, Lord, where you lead me. I will hold your people in my heart.” Den klingar i mig nu på tåget hem. Jag vill så innerligt att omvändelsen, frälsningen, ska återspeglas, inte bara i mitt andliga jag, utan i hela min livsstil. Så vill jag för hela vår rörelse, och för hela kristenheten. En frälsning till hela mänskligheten. Hjälp oss, Gud!

3 kommentarer leave one →
  1. 14 december 2009 07:26

    Avundas dig att du fått vara där, och höra Tutu – min favorit. Bra att ha dig på barrikaderna! /PASahlberg

  2. 20 december 2009 18:17

    Hej Karin

    Jag är väldigt glad över att se dig blogga. Jag har längtat efter det länge. Det är verkligen roligt att vara med dig på denna resa och läsa om dina tankar.

    /J

  3. 21 december 2009 00:19

    Det är tack vare Dagen. Efter en veckas sommarbloggande kom jag på att det var ett ganska trevligt sätt att dela med sig av intryck och funderingar. Kul att kunna göra dig glad. Karin

Kommentera

